سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اخبار کسب و کار

تعویض IC و روش های تشخیص خرابی آن

آی سی شارژ، مهمترین قطعه در انتقال انرژی بین قطعات مختلف موبایل

در بین قطعات موجود در موبایل، آی سی شارژ و یا تغذیه یکی از اصلی ترین قطعات در برد و مدار آن می باشد. این قطعه وظایف مختلفی از قبیل انتقال و تامین انرژی لازم برای سایر قطعات را انجام می دهد. در این مقاله قصد داریم به بررسی اجمالی علائم خرابی و تعویض IC شارژ موبایل بپردازیم.

ظاهر IC شارژ گوشی موبایل

برخی از وظایف آی سی شارژ موبایل:

 

  • کنترل کلیدهای ولوم
  • کنترل دکمه پاور
  • کنترل دمای CPU
  • هدایت و کنترل NTC
  • تغذیه باتری

پردازنده کوآلکام اسنپدراگون 625

 

ساختار آی سی شارژ گوشی

قطعه IC تغذیه دارای سه یا چهار پین است که ارتباط مستقیم با باتری دارد. همچنین براساس طراحی داخلی و با گرفتن ولتاژ از باتری وانتقال آن به سایر قطعات، انرژی مورد نیاز برای دگر بخش ها را فرآهم می کند. ولتاژ مورد نیاز از طریق قطب مثبت باتری به مدار حفاظت جریان آی سی وارد می شود و در ادامه انرژی دیگر بخش ها نیز تامین می گردد.

علائم خرابی آی سی تغذیه

یکی از رایج ترین علائم خرابی این قطعه خاموش شدن گوشی همراه است. وقتی آی سی شارژ گوشی آسیب ببیند شارژ مجدد گوشی انجام نمی شود و گوشی خاموش می شود. شاید در بعضی مواقع علامت شارژ گوشی بیاید اما باز هم درصد آن بالا نمی رود یا به اصطلاح شارژ نمی شود.

یا گاهی اوقات ممکن است این خرابی موجب آن شود که سیستم های خانگی یا لپتاپ ها نتوانند دستگاه شما را شناسایی کنند( هیچ انتقال دیتایی صورت نمی گیرد).

نکاتی که باید در تعویض IC شارژ رعایت شود

تعویض این قطعه نسبتا حساس است و لازم به رعایت یک سری نکات ایمنی می باشد. چراکه در نزدیکی این آی سی قطعات متعددی وجود دارد که مربوط به بخش شارژ، تنظیم ولتاژ دستگاه و آی سی هارد که بعد از CPU مهم ترین آی سی دستگاه می باشد که مربوط به پردازش و بازخوانی اطلاعات و سیستم عامل می باشد. با این تفاسیر موقع تعویض IC شارژ لازم است از رسیدن گرما بیش از حد به این قطعات جلوگیری شود. بهتر است از عایق مناسب جهت جلوگیری از بالا رفتن دمای این قطعات استفاده شود. اگر می خواهید این قطعات را مشاهده کنید یا تعمیر کنید باید با احتیاط درب پشت موبایل را باز کنید.